Debat sobre la pèrdua de la condició de Diputat del president Torra
Intervenció del president del grup parlamentari Socialistes-Units per Avançar, Miquel Iceta, al Parlament de Catalunya.
Dilluns 27 de gener de 2020
Molt honorable president de la Generalitat.
La democràcia és, en efecte, respecte a la voluntat popular. Però és també imperi de la llei. I és per això que el nostre grup parlamentari considera que vostè ha perdut la condició de diputat tot i mantenir la de president. En primer lloc perquè vostè va desobeir la Junta Electoral en període electoral, de forma conscient, pública i notòria.
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya el va condemnar a 18 mesos d’inhabilitació i està pendent un recurs davant del Tribunal Suprem. De camí, la Junta Electoral va decidir que la sentència del TSJC s’havia d’executar immediatament. Vostè va recórrer al Tribunal Suprem per evitar-ho i el Tribunal Suprem no li ha donat la raó.
Quan un presenta un recurs no només està acceptant el criteri i l’autoritat del tribunal sinó que després s’ha d’ajustar a la resolució que prenguin, si no per què presentava el recurs. I la Junta, després d’aquesta decisió del Tribunal Suprem, ha insistit en l’execució immediata. És una cosa que ha fet avui el secretari general del Parlament amb l’aquiescència de la Mesa de la cambra.
Però això des del nostre punt de vista segurament no és el més rellevant de la sessió. El més rellevant de la sessió d’avui és que hem constatat una divisió insalvable i profunda entre els socis de Govern. I creiem, senyor president, que vostès no estan en condicions de seguir governant.
És vostè a qui correspon apreciar-ho. La competència de convocar eleccions és del president de la Generalitat i nosaltres la respectem en tant que el respectem a vostè en tant que president. Per cert, aquells que li treuen la consideració de president no sembla que s’hagin llegit cap de les resolucions de la Junta electoral i del propi tribunal Suprem, que fins i tot diu que la seva condició de diputat podria ser recuperada eventualment.
Però això, president, i utilitzo una expressió potser massa col·loquial, ja no aguanta més. La legislatura està exhaurida. La divisió entre vostès els impedeix seguir governant i cal pensar en el país i els interessos de la nostra gent, més que ens els interessos personals o de partit. Vostè, més que ningú, està en condicions d’avaluar si val la pena continuar en aquestes condicions o val la pena apel·lar a aquella voluntat popular que vostè apel·lava. Tornar als ciutadans de Catalunya la decisió sobre qui ha de governar-los en el proper període. Qui ha d’aprofitar o no la possibilitat de diàleg oberta en aquests moments. Vostè té la paraula.
Posted on dilluns 27 gener 2020, in Intervencions públiques. Bookmark the permalink. Deixa un comentari.